Askorbinsyra, ett annat namn för C-Vitamin

Vitamin-C

C-vitamin används ofta i livsmedelsindustrin

Detta beror inte bara på dess fördelaktiga egenskaper. Men också på grund av dess antioxidantkraft som gör att livsmedel kan bevaras under en längre tid. Det finns många potenta antioxidanter oralt, men på den aktuella nivån verkar de inte lika. Inte för att ta en fruktjuice är inte en källa till vitaminer. Men om du vill ha en synlig effekt på huden. Måste du applicera den direkt på ansikte, hals och bröst. Det är inte lätt att hitta en produkt med C-vitamin som verkligen garanterar dess effekt på huden. Eftersom denna ingrediens är mycket svår att stabilisera. Det måste ha en neutral laddning och formuleras i ett visst pH-område. Vitamin C kan stabiliseras vid andra pH-nivåer genom bildning av derivat i saltform. Men under dessa betingelser tränger inte vitamin C in i huden.

Vad är sant om förlusten av vitamin C

Vitamin C eller askorbinsyra är en av de mest känsliga vitaminerna, vilket märkbart minskas i närvaro av olika faktorer. De tre viktigaste är ljus, temperatur och syre, men det kan också påverkas av fuktighet, pH, oxidationsmedel, metalljoner. Speciellt järn och koppar etc. Funktionen som den utövar i vår organism är mycket likadan. Eftersom det är antioxidant vitamin och är livsavgörande och dess underskott ligger till grund för många sjukdomar. Att ta mat rik på vitamin C motsvarar att vara hälsosam och leva ett långt liv.

C-vitamin är en kraftfull antioxidant som neutraliserar fria radikaler och stimulerar syntesen av kollagen. Utöver det kan du göra dina hud sanna underverk. Ge ljusstyrka, fasthet, skydda den mot yttre aggressioner, förbättra resultatet av en estetisk behandling. Det är även tillrådligt att börja använda det i tidiga åldrar för att förhindra för tidig åldrande. Till slut fungerar vitamin C som en ”skyddande sköld”, desto mer skyddar vi oss själva desto bättre. Dessutom hjälper det att förena tonen och korrigera rynkor och förlust av fasthet som vår hud kan ha.

Hur mycket behöver vi per dag

Dagens behov av C-vitamin är 95 mg för kvinnor och 110 mg för män, enligt EFSA. Och lite högre för gravida kvinnor och spädbarn. Rökare bör också öka intaget av detta vitamin, eller mycket bättre, sluta röka. Och även om det är ett viktigt näringsämne som måste bidra till kosten. Eftersom vår kropp inte kan producera eller lagra. Enligt ENIDE (National Survey på intaget) kartlägga befolkningen inte har det minsta problemet för att täcka behov av C-vitamin. Är mer än vi behöver och överstiger 191% dagliga behov med variationer beroende på kön och åldersgrupp. Det är i värsta fall vi tar nästan dubbelt så mycket som nödvändigt.

På cellnivå är vitamin C avgörande för utvecklingen av flera kemiska reaktioner. För att förhindra för tidig åldrande och hålla vävnaderna friska och i form. Därför är den kosmetiska industrin en annan stor promotor av detta vitamin. Och fler och fler behandlingar utnyttjar dess egenskaper för hudvård.

C-Vitamin

Mat rik på vitamin C

Inte bara kiwi och apelsiner har en tillräcklig mängd. Jordgubbar, rödpeppar, persilja, papaya, broccoli eller acerola är också mycket rika på vitamin C. Men i allmänhet någon frukt eller råa grönsaker har en bra mängd av detta vitamin. Är det inte nödvändigt i alla fall förbrukar konkreta frukter för att uppfylla kraven, som vi har sett. Vi har inga problem att göra och även överträffa allmänt ett minimum.

Det är bevisat att vid rumstemperatur kan C-vitamin vara stabilt upp till 12 timmar efter klämning av apelsinen. Även om det kan ha en mer bitter smak. I sin nedbrytningsprocess omvandlas den först till ett annat ämne som heter dehydroascorbinsyra. Som har samma aktivitet och absorberas som vitamin C, men i nästa omvandling till 2,3-diketogulonsyra förlorar den alla dess egenskaper. Det är då när apelsinjuice börjar byta färg, mörkare. Den allmänna rekommendationen att konsumera frukt och grönsaker dagligen är tillräcklig för att garantera det nödvändiga C-intaget. Faktum är att mycket negativa förhållanden och mycket begränsade kost förhållanden behövs. Och utan färsk mat för symptom på vitamin C-brist, skörbjugg, som praktiskt taget utrotas i vår miljö.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *