Blog

Så här tränar du på ett löpband

Löpbandspass träning kan vara liten eller kraftig, beroende på hur du tränar. I båda fallen är det viktbärande. Viktbärande aeroba aktiviteter innebär att du gör aerob träning på dina fötter, med dina ben som stöder din vikt. Varje gång du stöder din vikt under träning, förstärker du dina ben. Oavsett om detta är ditt mål eller inte, lära dig några tips om löpband för att maximera dina träningspass.

Löpband

Börja med att springa eller gå

i en minut med en procent höjd vid önskad hastighet. Öka lutningen varje minut efter en minuts återhämtning vid 5 procent tills du når en 15-procentig lutning. Beroende på längden på ditt träningspass kan du gå ner varje minut tills du når den ena procenten igen.

Stanna och börja. Kliv aldrig på eller av en löpband när bältet rör sig. Vänta alltid på att bandet stannar innan du kliver av. Och på samma sätt aldrig hoppa på en rörlig löpband. Håll kontrollen över din träning. För en smidigt pass, spring i mitten av bältet, snarare än på framsidan av kontrollkonsolen. Se dock alltid till att du kan nå kontrollerna utan svårighet.

Stretcha före och efter

Många sträcker sig i ett gym. När du går eller springer på en löpband, flyttar  du flera kroppsdelar. För att få dem redo för ditt träningspass, spendera fem minuter med dynamiska stretch övningar innan du går på löpbandet. Gör detta ordentligt, och det får din kropp redo för det löppasset du ska göra.

Pendla med armarna

Löpband manMedan du tekniskt kör med benen dikterar dina armar mycket av vad benen gör. De flesta löpbands löpare faller i vad de tycker är effektiva rörelsemönster och slutar springa ganska stappligt på banden. Hon föreslår att armarna flyttas och bibehåller 90-graders vinkel mellan bicep och underarm på både höger och vänster arm. Ju snabbare man vill springa, desto snabbare ska armarna flyttas, med hjälp av armbågarna som motvikt för att hämta fart.

Håll hydratiserad

Drick vatten efter löpbandsträning. När du tränar är det viktigt att du dricker mycket vatten före, under och efter träningen för att förhindra uttorkning. Om din träning varar längre än 60 minuter fyller du på glykogen med en sportdryck. Glykogen är den lagrade formen av kolhydrater, som är nödvändiga för energi. Sportdrycker konstrueras med balanserade förhållanden av elektrolyter och kolhydrater för att förhindra att du bränner eller springer ut energi. Undvik att fasta, vilket kan orsaka magbesvär.

Askorbinsyra, ett annat namn för C-Vitamin

Vitamin-C

C-vitamin används ofta i livsmedelsindustrin

Detta beror inte bara på dess fördelaktiga egenskaper. Men också på grund av dess antioxidantkraft som gör att livsmedel kan bevaras under en längre tid. Det finns många potenta antioxidanter oralt, men på den aktuella nivån verkar de inte lika. Inte för att ta en fruktjuice är inte en källa till vitaminer. Men om du vill ha en synlig effekt på huden. Måste du applicera den direkt på ansikte, hals och bröst. Det är inte lätt att hitta en produkt med C-vitamin som verkligen garanterar dess effekt på huden. Eftersom denna ingrediens är mycket svår att stabilisera. Det måste ha en neutral laddning och formuleras i ett visst pH-område. Vitamin C kan stabiliseras vid andra pH-nivåer genom bildning av derivat i saltform. Men under dessa betingelser tränger inte vitamin C in i huden.

Vad är sant om förlusten av vitamin C

Vitamin C eller askorbinsyra är en av de mest känsliga vitaminerna, vilket märkbart minskas i närvaro av olika faktorer. De tre viktigaste är ljus, temperatur och syre, men det kan också påverkas av fuktighet, pH, oxidationsmedel, metalljoner. Speciellt järn och koppar etc. Funktionen som den utövar i vår organism är mycket likadan. Eftersom det är antioxidant vitamin och är livsavgörande och dess underskott ligger till grund för många sjukdomar. Att ta mat rik på vitamin C motsvarar att vara hälsosam och leva ett långt liv.

C-vitamin är en kraftfull antioxidant som neutraliserar fria radikaler och stimulerar syntesen av kollagen. Utöver det kan du göra dina hud sanna underverk. Ge ljusstyrka, fasthet, skydda den mot yttre aggressioner, förbättra resultatet av en estetisk behandling. Det är även tillrådligt att börja använda det i tidiga åldrar för att förhindra för tidig åldrande. Till slut fungerar vitamin C som en ”skyddande sköld”, desto mer skyddar vi oss själva desto bättre. Dessutom hjälper det att förena tonen och korrigera rynkor och förlust av fasthet som vår hud kan ha.

Hur mycket behöver vi per dag

Dagens behov av C-vitamin är 95 mg för kvinnor och 110 mg för män, enligt EFSA. Och lite högre för gravida kvinnor och spädbarn. Rökare bör också öka intaget av detta vitamin, eller mycket bättre, sluta röka. Och även om det är ett viktigt näringsämne som måste bidra till kosten. Eftersom vår kropp inte kan producera eller lagra. Enligt ENIDE (National Survey på intaget) kartlägga befolkningen inte har det minsta problemet för att täcka behov av C-vitamin. Är mer än vi behöver och överstiger 191% dagliga behov med variationer beroende på kön och åldersgrupp. Det är i värsta fall vi tar nästan dubbelt så mycket som nödvändigt.

På cellnivå är vitamin C avgörande för utvecklingen av flera kemiska reaktioner. För att förhindra för tidig åldrande och hålla vävnaderna friska och i form. Därför är den kosmetiska industrin en annan stor promotor av detta vitamin. Och fler och fler behandlingar utnyttjar dess egenskaper för hudvård.

C-Vitamin

Mat rik på vitamin C

Inte bara kiwi och apelsiner har en tillräcklig mängd. Jordgubbar, rödpeppar, persilja, papaya, broccoli eller acerola är också mycket rika på vitamin C. Men i allmänhet någon frukt eller råa grönsaker har en bra mängd av detta vitamin. Är det inte nödvändigt i alla fall förbrukar konkreta frukter för att uppfylla kraven, som vi har sett. Vi har inga problem att göra och även överträffa allmänt ett minimum.

Det är bevisat att vid rumstemperatur kan C-vitamin vara stabilt upp till 12 timmar efter klämning av apelsinen. Även om det kan ha en mer bitter smak. I sin nedbrytningsprocess omvandlas den först till ett annat ämne som heter dehydroascorbinsyra. Som har samma aktivitet och absorberas som vitamin C, men i nästa omvandling till 2,3-diketogulonsyra förlorar den alla dess egenskaper. Det är då när apelsinjuice börjar byta färg, mörkare. Den allmänna rekommendationen att konsumera frukt och grönsaker dagligen är tillräcklig för att garantera det nödvändiga C-intaget. Faktum är att mycket negativa förhållanden och mycket begränsade kost förhållanden behövs. Och utan färsk mat för symptom på vitamin C-brist, skörbjugg, som praktiskt taget utrotas i vår miljö.

Lite blandade fakta om D-vitaminet

Vitaminen D

Historien om upptäckten av vitamin D

D-vitamin upptäcktes först 1922. Vid den tiden var det den fjärde av de kända vitaminerna, så det kallades det fjärde bokstaven i latinska alfabetet. Hans upptäckt är associerad med studien av en sjukdom som rickets. Rakitis en överträdelse av skelett på grund av en brist på kalcium och fosfor. Vilket som det visade sig, inte absorberas utan vitamin D. Lösningen var att fiskleverolja  började ges till små barn som förebyggande mot rakitis. Och senare upptäckte de också att vitamin D syntetiseras under påverkan av solljus.

D-vitamin produceras inte av vår egen kropp

som andra vitaminer. Vi behöver UV-b-strålning för detta. Det sägs ofta att du bara behöver 15 minuter om dagen. Med ditt ansikte och dina händer i solen för att göra tillräckligt med vitamin D. Men ingenting visar sig vara mindre sant. Det är för kort för att göra tillräckligt. När solens intensitet är tillräcklig kan både kläder och användningen av solkrämer helt blockera bildandet av vitamin D. Dessutom verkar det som att man med ökande ålder bildar vitamin D i huden. Liksom bildandet av det aktiva 1,25-diOH-vitamin D i njurarna. Betydar detta att vi måste sitta i solen mycket längre och mycket längre. Med alla andra risker som brännande och hudcancer? Nej! Eftersom överdriven exponering för UV-strålning också kan leda till produktion av ämnen som bryter ner vitamin D.

Sålunda framgår att detta vitamin är involverat i en mängd fysiologiska funktioner. Har man funnit samband mellan D-vitaminbrist och många sjukdomar akut och kronisk. Inklusive förändringar i kalciummetabolism, vissa cancerformer, typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och infektionssjukdomar.

Kalcium och vitamin D arbetar tillsammans

Detta är ett absolut faktum. Kalcium absorberas bättre i kroppen av vitamin D. Viktigt, eftersom kalcium bidrar till underhållet av friska ben. Kalcium finns i flera ingredienser som mejeri, bröd, grönsaker, baljväxter och potatis. Visste du till exempel att mejeriet producerar ca 61% kalciumintag hos äldre? Det är en stor mängd.

D-vitamin är en steroid som syntetiseras i huden tack vare solljus och / eller genom intag av livsmedel. Som innehåller den och spelar en nyckelroll i mineraliseringen av bensystemet i alla åldrar. D-vitamin är inte bara ett näringsämne, men anses som en sann hormon med olika funktioner och en  huvudsaklig betydelse. Som är att upprätthålla serumkalcium i en fysiologiskt acceptabel nivå för att utföra sin metaboliska funktioner, signaltransduktion och aktivitet neuromuskulärt.

För många har D-bristVitamin D

Tyvärr är detta ett faktum i vårt land. Över 25% av de äldre som bor självständigt i Sverige har en D-vitaminbrist. Hos de äldre som bor i vård eller vårdhem kan denna bristvara så hög som 60-80%!

Som vi redan har sagt, främjar D-vitamin absorptionen av kalcium och fosfor, byggmaterialet i ben och tänder. Dessutom deltar kalcium aktivt i nervsystemet och ansvarar för muskelkontraktion.
D-vitamin hjälper till att förbättra hudtillståndet. Människor som får tillräckligt med D-vitamin är mindre benägna att drabbas av depression, apati och sömnstörningar.

D-vitaminbeståndet på sommaren

På sommaren gör din kropp mer D-vitamin än vad vi behöver varje dag. När allt kommer omkring finns det mer sol om det är bra!. Din kropp vet hur man hanterar detta och är så smart att lagra överskott D-vitamin som en ”vintertillförsel”.

Lås mer om D-Vitamin på Wikipedia.

elcigg som bara fungerar i Sverige

Så du vill börja med e cigg och lära dig sluta röka?

Då har jag information om e cigg för dig här. Idag ska vi lära oss att fylla på och ladda e cigg. Och samtidigt som vi ska lära oss att använda eller röka på den som en vanlig användare.

Enligt forskningen som nu pågår i ämnet så finns det många fördelar att man använder en e cigg. Studier gjorda av forskare och läkare världen över menar på att genom att använda en vanlig e-cigg. Så både förbättrar du hälsan och minimerar skaderisken för lungsjukdomar och andra åkommor som den vanliga cigaretten annars medför.

Packa upp din e cigg

När du fått din hem din hårdvara så ska du först packa upp den. Och kontrollera så att alla delarna följer med i ditt paket. Det kan vara extra batterier, förångare och andra reservdelar. När du väl gjort det ska du plocka av skyddsplasten och alla andra skyddande plast.

e cigg

Ladda batterier

Kommer din e cigg med separata batterier. Så bör du också ha en extern batteriladdare som du nu ska börja använda. Tänk på att vända polerna rätt så att du inte laddar dom åt fel håll. Är det så kallade 18650 batterier eller starkare så bör du vara extra försiktig. Och verkligen kontrollera så att allting sitter rätt innan du börjar ladda.

Fylla på e-juice

Medans batterierna laddar så kan du börja fylla på med e-juice. Och det gör du oftast genom att droppa den rakt i tanken på din e cigg. Att handla e-juice är enkelt och det finns många sidor på internet som säljer bra och billig sådan.

Använda den till att sluta röka

När du ska sluta röka med e cigg så är det kanske ett av de bästa metoderna idag. Du får både känslan och röken men samtidigt också nikotinet som så många rökare kräver. Det finns tusentals ja kanske miljontals olika smaker att välja emellan.

Ketos-diet är det något för mig, hälsomässigt?

ketogena-mat

I grund och botten kan vi säga att folk i allt större utsträckning antar Low Carb diet. Eftersom de anpassar sig till det och eftersom för dessa människor kosten ”fungerar”. Det hjälper det dem att uppnå sina mål.

Keto-dieten

är inte hög i protein, den är hög i fettförbrukning och mycket låg i kolhydrater. Detta resulterar i grunden i att konsumera stora mängder smör, grädde, nötter och oljor, dvs ”hälsosam fett”. Å andra sidan måste konsumtionen av socker, korn, bröd, pasta eller till och med frukt och grönsaker minskas. Faktum är att det inte kommer att bli någon väsentlig förändring. Bara några få kolhydrater kommer att tas bort för att underlätta processen, och mängden fett kommer att ökas.

Så i den ketogena dietfasen kommer du att öka mängden fett till 40% och minska kolhydratet till 20-40 gram. Samtidigt som mängden protein och antalet måltider bibehålls.  Vi förstår att denna process även kan ha hälsofördelar vid förebyggande. Och effektiv behandling mot diabetes, cancer, epilepsi och Alzheimers sjukdom.

Men naturligtvis, kom alltid ihåg att inte oroa dig för mycket. Särskilt om du inte har för mycket vikt att förlora. Att vara för besatt av att räkna kolhydrater kan inte vara mycket hälsosam psykologiskt. I så fall vill du bara fokusera på att äta riktig mat med få kolhydrater. Men inget att oroa dig för för mycket om.

Olika typer av ketogena dieter

Det finns tre typer av ketogen dieter, men inte alla är lämpliga för de flesta. Skillnaden i varje är helt beroende av karbintag:

Standard Ketogenic Diet (SKD):
vanligast och rekommenderad version av kosten där du stannar inom 20-50 gram netto kolhydrater per dag. Och fokuserar på måttligt proteinintag och högt fettintag.

Målad Ketogen Diet (TKD):
innebär att äta omkring 25-50 gram nettocarbs eller mindre cirka 30 minuter till en timme före träning.

Cyklisk ketogen diet (CKD):
involverar högre-carb perioder där du äter en låg-carb, ketogen diet i flera dagar följt av ett par dagar äter high-carb.

Högproteinketogen diet
mycket nära en SKD, men med ytterligare mängder protein.

Vi lär oss också att reducera kolhydrater sätter din kropp i ett tillstånd som kallas metabolisk ketos. Och när detta händer blir din kropp extremt effektiv när du bränner fett till energi.

Låg karb dieter vs ketogeniska dieter

Keto dieten klumpas ofta in med någon typ av låg-carb diet, men det finns skillnader som bör noteras. Vissa låg-carb dieter är inte ketogena, och den största skillnaden är nivån på kolhydratintaget.

Till exempel kan en låg carb-diet innebära en måttlig minskning av kolhydrater. Men inte en tillräckligt stor minskning för att skicka dig till ketos. Till exempel innebär den mer moderna versionen av Atkins ofta att människor lägger i mer karbohydrater över tid. Vilket kan vara för mycket för att gå in i ketos eller stanna i ketos under långa perioder.

Keto-mat

Ketosis vs Ketoacidosis

De med diabetes ska vara medvetna om diabetisk ketoacidos, vilket är ett farligt tillstånd. Som kan vara en risk för diabetiker som inte tar tillräckligt med insulin. Blir sjuk eller skadad eller dricker inte tillräckligt med vätskor. Andra orsaker till ketoacidos kan innefatta alkoholism, en överaktiv sköldkörtel eller äkta svält.

Med ketoacidos når ketonsnivåerna en extremt hög nivå som kan vända blodet surt. Detta är inte detsamma som säker och hälsosam ketos som uppstår genom att äta lowcarb med ketogen diet.

Som du kan se finns det många hälso- och näringsfördelar med att anta en ketogen diet. Om du är intresserad av att prova det själv, var noga med att lyssna på din kropp. Och följ noga igenom riktlinjerna för att säkerställa en hälsosam och framgångsrik keto-upplevelse.

CBD olja, ett fungerande alternativ som är värt att prova

CBD olja har använts mer och mer de senaste åren på grund av de fördelar som människor upplever. Det skulle hjälpa till mot olika symtom som sömnproblem, ångestattacker, epilepsi, kronisk smärta, psykoser och mer.

I vårt sortiment erbjuder vi olika typer av CBD olja. Dessa oljor klassificeras på grundval av kvalitet, allt från bra till bästa kvalitet. På så sätt är High end-linjen den bästa kvaliteten. Förutom att hampan odlas på ett unikt sätt är både hampan och olivoljan certifierade ekologiska. Kvalitetslinjen använder inte biocertifierad hampa, men har en tillförlitlig bakgrund. Här används även biocertifierad olivolja och hampfröolja.

CBDolja

Vad är endokannabinoidreceptorer?

Endocannabinoid-systemet är ett kroppsspecifikt system som består av cannabisliknande ämnen. Endo står i latin för kroppens egna och cannabinoid är ämnen som förekommer naturligt i cannabis. Kroppen gör också cannabinoid själv. Endocannabinoid-systemet är involverat i många fysiska effekter i vår kropp. Det spelar en roll i nerver, stress, inre oro och rastlösa känslor. Det fungerar som en naturlig lugnande medel för en god sömn och en hälsosam sömn. Spelar det en roll i bildandet av stämningen och funktion i nervsystemet. Det bidrar också till blodsocker metabolism, spelar en roll i motståndskraften i huden, blodtryck, syretransport, gastric funktion. Det dämpar humörsvängningar under menstruationscykeln och skyddar mot åldrande. Endocannabinoid-systemet är viktigt för kroppens normala funktion. Därför är CBD också så snabbt erkänt och accepterat av kroppen.

Användbara egenskaper  hos CBD Olja droppar

Cannabidiol har många tillämpningar och det kan innebära en sann fördel för människor och djur. Det beror på att vår kropp känner igen de cannabinoider som finns i cannabis, de så kallade phytocannabinoiderna. Som substanser som förekommer naturligt i vår kropp, de är perfekta imitationer av detta. Dessa ämnen passar sålunda som nycklar på receptorer som påverkar alla slags funktioner. Som stimulerar känslan av hunger eller ger en viss avkoppling eller lättnad. Men de kan också påverka, till exempel, sömn eller minne. Dessa tyger, såsom CBD, CBG, THC och liknande, har många liknande egenskaper men har också specifika egenskaper.

Vad är CBD?

CBD (cannabidiol) är ett ämne som finns i hash eller ogräs. Ett annat ämne som finns i ogräs är THC (delta-9-tetrahydrocannabinol). Detta skapar den ”stenade” eller ”höga” effekten av hash och ogräs. CBD själv har inga psykoaktiva effekter men påverkar effekten av THC (1). CBD och THC är bland cannabinoiderna. Dessa är ämnen som ofta förekommer i cannabis sativa växten. Dessa ämnen liknar kroppens egna ämnen anandamid och 2-AG och arbetar med kroppens egna cannabinoidsystem. Detta system spelar en roll i kognitiv funktion, immunsystem och motorstyrning.

En mind-expanderande effekt utesluts helt. Kommer användaren inte att uppleva sig stenade eller höga och kan fortsätta att fungera felfritt. Eventuella spår av THC som kan innehålla oljan kommer inte att orsaka någon medvetandeförändrad verkan. Detta uppvägs av cannabinoid CBD, vilken är i stånd att försvaga styrkan hos den psyko cannabinoid. Detta gör denna olja mycket effektiv och extremt lämplig för behandling hos små barn, äldre människor eller möjligen djur.

Användning av CBD (utan THC) under kemoterapi kräver extravård. CBD blockerar en grupp enzymer (Cytochrome P450) i levern som är ansvarig för nedbrytningen av många typer av cytostatika. Detta kan resultera i extra illamående och mindre framgångsrikt nedbrytning av cytostatika. Så fortsätt att lyssna på din egen kropp. THC och en kombination av THC och CBD (25% jämfört med THC) går bra med kemoterapi.

CBD Olja

Förvara CBD olja rätt

Det är inte bara viktigt att använda CBD olja på rätt sätt, men du måste också hålla oljan på rätt sätt. Det bästa sättet att lagra CBD olja är att lagra oljan på en mörk och sval plats. Det bästa stället att lagra specialoljan är i kylskåpet. Men du kan också lagra oljan i ett mörkt skåp där temperaturen aldrig blir för hög. Som till exempel i källaren.